För att dämpa de höga matpriserna i Sverige föreslår regeringen en sänkning av momsen på mat från tolv till sex procent. Men hur mycket kommer det egentligen att påverka konsumenterna?
Regeringen har presenterat ett förslag om att sänka momsen på mat från tolv till sex procent. Detta är en del av deras budgetplan som syftar till att förbättra den ekonomiska situationen för svenska hushåll. Förslaget innebär att den sänkta momsen ska träda i kraft i april nästa år och gälla fram till december 2027.
Företag inom livsmedelssektorn har lovat att sänka priserna i linje med den nya momsen, men trots detta kommer maten fortfarande att vara dyr, enligt Karin Brynell, chef för Svensk Dagligvaruhandel. “En vara som kostar 20 kronor blir en krona billigare med den nya skatten. En vara som kostar hundra kronor blir fem kronor billigare,” säger hon till tidningen Dagens Nyheter.
Under de senaste åren har matpriserna stigit kraftigt, vilket innebär att även med den föreslagna momssänkningen kommer konsumenterna inte att uppleva en återgång till tidigare prisnivåer. Brynell påpekar också att det inte bara är momsen som påverkar matpriserna, utan även kostnader för transport och odling spelar en stor roll.
Regeringens förslag har således både sina förespråkare och kritiker. Medan vissa ser det som ett nödvändigt steg för att hjälpa hushållen, menar andra att åtgärden är otillräcklig för att kompensera de senaste årens prisökningar. Hur effektiv denna förändring kommer att vara återstår att se när den träder i kraft nästa år.